fbpx

Charles den Første – Havenes Konge

Related Articles: Følg med Live når Charles Caudrelier krydser mållinjen, Nu rammer uheldene i verdens vildeste Ultim race, Tilbage i 'verdens vildeste' kapsejlads , Verdens vildeste solosejlads starter i dag - se live fra starten søndag kl. 13:30
Inkluder i Newsletter: Nej

Charles Caudrelier krydsede målstregen ud for Brest den 27. februar klokken 8:37:42. Han har sejlet som den førende båd siden den 17. januar og nu er han i båden, Maxi Edmond de Rothschild, den første vinder af en solo-verdensomsejlings kapsejlads i flerskrogsbåde. Tiden, der skal ratificeres er noteret til 50 dage, 19 timer, 7 minutter og 42 sekunder.

Det er en betydelig præstation - en stor sejr, som Charles Caudrelier opnåede ved at vinde denne første udgave af ARKEA ULTIM CHALLENGE-Brest. Han er den ottende sejler til at gennemføre en jordomsejling alene på en flerskrogsbåd.

Succesen blev opbygget på tre søjler: Et hastighedspotentiale fremmet af beherskelse af foiling på åbent hav. Teknisk pålidelighed, næret af solid erfaring opnået gennem seks års samlet sejlads siden bådens søsætning i 2017; Og risikostyring – ved at holde båden tilbage som det skete ved approach af Kap Horn og ved stoppet på Azorerne for at undgå dårligt vejr. 

En sømands, et teams og en idés kroning
Titlen belønner både skipperens sømandskab – han har udvikle sig, trin for trin, indtil han har opbygget en af de flotteste rekorder i international langdistance sejlads, og en skibsreders ambition, som i næsten 150 år har stræbt efter at udruste skibe, der kan vinde, samtidig med at de bidrager til videnskabens fremgang.

Integreret i Gitana-teamet i 2019 sammen med Franck Cammas, bidrog Charles Caudrelier med sin viden om kravene til jordomsejlinger. Som dobbeltvinder af Volvo Ocean Race formåede han at følge med i den teknologiske udvikling af denne båd, der var designet til at foile. På fire sæsoner har han opnået flere imponerende rekorder i Ultim-klassen med sejre i: Brest Atlantiques (2019), Rolex Fastnet Race (2019 og 2021), Transat Jacques Vabre (2021), Finistère Atlantique (2022) og Route du Rhum Destination Guadeloupe (2022).

At skabe den første hav-foilende båd, det var baron Benjamin de Rothschilds og hans hustru Ariane de Rothschilds ambition, da de skabte Gitana Race Team i 2000. I 2011 forlod de monohull-kapsejlads for at genoptage flerskrog-eventyret. De erhvervede en MOD70, en livlig 70 fods trimaran. To år efter fødslen af maxi-trimaranen Edmond de Rothschild i 2017 blev usikkerhederne bortvejet, og med Franck Cammas og Charles Caudrelier ved roret demonstrerede offshore foiling sin relevans.

Driftsikkerhed skabte sejren
Selv i de seneste måneder var bådens pålidelighed stadig et bekymringsemne, mens tidspunktet for verdensomsejlingen nærmede sig. Efter en frustrerende Transat Jacques Vabre sidste efterår, præget af talrige skader (styringssystem, foil) og afsluttet på tredjepladsen, arbejdede holdet hårdt for at reparere og komme videre.

Fra de første dage, på trods af en god start, måtte han håndtere en skade i bådens frontklædning. Ikke desto mindre holdt Charles stand og modstod Tom Laperches tempo indtil denne fik en skade på sin båd, hvorefter Charles tog føringen i løbet som han holdt til mål. Selvom han satte undervejs den hurtigste tid for passage af det Det Indiske Ocean både for solo og for både med besætning med tiden på 8 dage og 8 timer. Han arbejdede også på at styre sin føring ved at løfte foden fra speederen både før Kap Horn og senest ved stoppet ved Azorerne i sidste uge for at lade endnu en storm passere.

Nu kan Charles endelig juble. Han afslutter sin første solo jordomsejling som vinder, vinder sin tredje jordomsejling (med sine to sejre i Volvo Ocean Race, red.) og beviser sin status og en af alle tiders bedste skippere.

Kilde: Redigeret og oversat på bagggrund af den officielle pressemeddelse fra Arkema Ultim Challenge


Galleri












Udvalgte artikler *