fbpx

Rekord – men hvorfor 24 timer?

Related Articles: Charal 2 – måske den næste Vendée Globe-vinder?, Gør dig klar til Route de Rhum 2022! - Starten udsat til tirsdag/onsdag
Inkluder i Newsletter: Ja

Den sejlende verden kan godt lide rekorder. Der er virkelig mange af dem! Men flere af de virkelig interessante er baseret på det traditionelle ”etmål”, som stammer helt tilbage fra sejlskibenes storhedstid. Og hvorfor nu det?

Føre bestik
Dengang var der ingen GPS, så navigation var en alvorlig og ikke mindst kompliceret affære. Et af de centrale værktøjer for en navigatør var at føre bestik: At tage udgangspunkt i den sidst kendte, observerede position, og derefter regne sig frem til den aktuelle position, i følge fart, tid og distance. En gang i døgnet kunne man forholdsvis nemt tage solhøjden med sekstant – når solen var i zenit. Her kunne man kontrollere om ens bestik nu passede.

Sejlskibene kunne også
Det vil sige, at udsejlet distance på 24 timer blev et interessant tal at holde øje med. Ikke for at sætte nogen rekord, men for at lave en positionsbestemmelse. Som en naturlig bieffekt blev de længste etmål selvfølgelig husket og viderefortalt. Og derved var et rekordformat født.

De kunne i øvrigt godt flytte sig på havet, også dengang: I 1854 sejlede klipperskibet «Champion of the Sea» på 225 fod 467 sømil på 24 timer. Det er et snit på 19,46 knob.

schermata 2015 07 16 a 13.00.16

Der blev hejst noget dug, da Champion of the Seas holdt et snit på næsten 20 knob i et døgn...

Charal
Det er altså på den baggrund, man kan kigge på moderne offshore-racere og hvad de er i stand til.
Senest skulle IMOCA’en Charal transporteres hjem til Frankrig, efter singlehand-sejladsen Route de Rhum, som sejles fra St. Malo på den franske vestkyst og til Guadeloupe i Karibien. Båden sejles normalt af Jeremie Beyou, og er altid en af favoritterne i klassen. En tredjeplads blev det til i Route de Rhum.

Franck Cammas skipper
Det crew man havde samlet til transportsejladsen hjem var ikke ligefrem et B-hold: Franck Cammas, en af gamets største stjerner, havde Nicolas Andrieux, Kevin Bloch og Valentin Le Floch med sig, og de satte altså en ny 24 timers rekord: 558 sømil. Det er et gennemsnit på 23,7 knob. Undervejs passerede båden 30 knob flere gange.

Andre rekorder
Rekorden er dog kun for både med fuldt mandskab under 60 fod. Rekorden for enskrogsbåde med fuldt crew holdes af Comanche på 100 fod – 618 sømil, 25,75 knop i snit, sat i 2015.
24 timers rekorden for flerskrogsbåde er nok den mest vanvittige af dem alle sammen: I 2009 sejlede «Banque Populair», en trimaran på 130 fod, 908,2 sømil på 24 timer. Det er en gennemsnitsfart på 37,84 knob!

b02454 48325b0a08574ecabb8a49a8afff767c

Næsten 1.000 sømil på et døgn. Tro det eller ej....









Kort nyt

Ocean Globe Race: Håbet lever stadig for Translated 9

Havne

Granithavnene på Bornholm skal reddes

Havne

Havnefoged må fjerne reklamer fra både på land

Kort nyt

Bye bye mobile - og goddag til hængekøjen!

Kort nyt

Selskabet bag Boatflex ApS erklæret konkurs

Kapsejlads

Charles den Første – Havenes Konge

Kapsejlads

Følg med Live når Charles Caudrelier krydser mållinjen





Udvalgte artikler *